حراست دارای 4 رکن اساسی به شرح ذیل می باشد:
· تهیه طرحهای حفاظتی و صدور دستورالعملهای لازم و نظارت بر اجرای آنها
· کنترل تردد کارکنان و ارباب رجوع به دانشگاه،تاسیسات و اماکن طبقه بندی شده
· کنترل برنصب و نظارت بر دوربین های مداربسته
· صدور مجوز تردد خودرو
· نظارت ،آموزش و کنترل بر عملکرد نگهبانان
· نظارت بر اموال منقول و غیرمنقول دانشگاه
· حفاظت ،کنترل و اتخاذ تدابیر لازم جهت برگزاری هرچه سالمتر آزمون هh
حفاظت پرسنلی
· بررسی صلاحیت و اعلام نظر جهت تصدی و انتصاب افراد در مشاغل حساس براساس دستورالعملهای اعلام شده ازسوی مراجع ذیصلاح
· شناسایی تخلفات،زمینه ها و مکانیزم انجام آن جهت ارائه به مراجع ذی ربط- جمع آوری و اطلاع رسانی اخبار اعم از(سیاسی،اقتصادی، فرهنگی،اجتماعی) وانعکاس آنها به مدیریت و مراجع ذیصلاح
· ارائه مشاوره امنیتی وخدمات اطلاعاتی لازم به بالاترین مقام اجرایی.
· بررسی مشکلات ارباب رجوع
حفاظت اسناد
· نگهداری اسناد طبقه بندی شده و نظارت برحسن اجرای آن
· صدور کارت شناسایی و رعایت تدابیر لازم جهت پیشگیری از هرگونه سوء استفاده و جعل
حفاظت IT
· تهیه طرحهای حفاظتی وصدور دستورالعملهای لازم جهت حفاظت از نحوه نگهداری سیستم های سخت افزاری ونرم افزاری
· آموزش های لازم به منظور چگونگی حفاظت داده ها به کاربران سیستمها
· آموزش حفاظت نیروی انسانی در مقابل رایانه و بلعکس